مراقبت و سلامت پوست

راهنمای انتخاب ضد آفتاب مناسب

راهنمای انتخاب ضد آفتاب مناسب

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

در این مقاله مواردی را که هنگام انتخاب ضد آفتاب باید در نظر بگیریم به صورت مفصل مورد بررسی قرار می دهیم. برای آشنایی با این موضوع در ادامه ما را همراهی نمایید.

با تابش آفتاب در تابستان، معمول است که پوست خود را با ضد آفتاب محافظت کنید تا از سوختن آن جلوگیری شود. اما، درست زمانی که فکر می کنید با استفاده از ضد آفتاب در امان هستید، می توانید خود را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهید. پس باید هنگام انتخاب ضد آفتاب دقت نمایید تا به پوست خود آسیب نرسانید.

ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیایی چیست و کدام یک بهتر است؟

ممکن است هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب گیج شوید و تعجب کنید، کدام یک بهتر است و آیا تفاوتی بین این دو نوع وجود دارد؟ ممکن است شما را متعجب کند اگر بدانید که بین این دو نوع تفاوت وجود دارد و در ادامه تفاوت بین آنها و نحوه کار هر یک را ذکر خواهیم کرد:

ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب فیزیکی با پراکندگی اشعه ماورا بنفش و جلوگیری از نفوذ آنها به پوست کار می کند و دارای بافتی متراکم است که استفاده از آن را برای بعضی اوقات در کل بدن مشکل می کند.

ضد آفتاب شیمیایی

ضد آفتاب شیمیایی متداول ترین نوع است که از انواع مواد شیمیایی تشکیل شده است و اشعه ماورا بنفش مضر را قبل از نفوذ به لایه های داخلی پوست جذب می کند. برخی حاوی مواد موثری مانند اکسی بنزون ​​یا آووبنزون ​​هستند.

ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیای

ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیایی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

چگونه ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب ضد آفتاب کار ساده ای نیست، محصولات و مارک های زیادی در بازار موجود است، بنابراین باید با دقت انتخاب کنید. چندین ویژگی مهم وجود دارد که باید هنگام انتخاب ضد آفتابی که می خواهید استفاده کنید در نظر داشته باشید که مهمترین آنها در زیر ذکر شده است:

هنگام انتخاب ضد آفتاب،SPF را در نظر بگیرید.

Sun Protection Factor، مخفف آن SPF، یکی از مهمترین خصوصیاتی است که تعیین می کند کرم ضد آفتاب تا چه اندازه در محافظت در برابر اشعه UV مضر موثر است. مقدار فاکتور محافظت در برابر آفتاب بیانگر مدتی است که پوست می تواند به لطف استفاده از ضد آفتاب در مقابل اشعه های خورشید مقاومت کند، بدون اینکه آسیبی ببیند. بنابراین اگر فرض کنیم مقدار فاکتور محافظت در برابر آفتاب 30 باشد (SPF 30) ، این بدان معنی است که کرم ضد آفتاب هنگام قرار گرفتن در برابر پوست محافظت می کند. اشعه های خورشید یک دوره زمانی سی برابر بیشتر از زمانی که پوست می تواند در زیر اشعه های خورشید مقاومت کند بدون اینکه در معرض آسیب بدون استفاده از ضد آفتاب قرار گیرد، دارند.

ضد آفتاب ها با ضریب محافظت 30 اجازه می دهد اشعه ماورا بنفش با سرعت 3 درصد از طریق پوست عبور کند و ضریب محافظت 50 نیز اجازه عبور 2 درصد از اشعه های مضر را از طریق پوست می دهد.

برای اکثر افراد ضریب محافظتی 15 (SPF15) خوب است، اما برای برخی از افراد با پوست نازک یا سابقه خانوادگی سرطان پوست یا بیماری که باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شود، استفاده از کرم ضد آفتاب با ضریب محافظت 30 (SPF 30) به بالا ترجیح داده می شود.

انتخاب ضد آفتاب

انتخاب ضد آفتاب مناسب

هنگام انتخاب ضد آفتاب، داشتن دامنه محافظتی را در نظر بگیرید.

هنگام انتخاب ضد آفتاب داشتن دامنه محافظتی بسیار مهم است. یعنی از پوست در برابر هر دو نوع اشعه ماورا بنفش (UVA و UVB) محافظت می کند. شایان ذکر است که اکثر محصولات از حفاظت گسترده ای برخوردار نیستند و بنابراین از اشعه UVB که باعث آفتاب سوختگی می شود، محافظت می کنند که می تواند منجر به انواع سرطان پوست شود. اما محافظت در برابر اشعه UVA ، که در دراز مدت باعث ایجاد چین و چروک در پوست و علائم پیری زودرس می شود، ایجاد نمی کند. بنابراین توصیه می شود ضد آفتاب با محافظت گسترده استفاده کنید.

هنگام انتخاب ضد آفتاب مقاومت در برابر آب یا عرق را در نظر بگیرید.

ویژگی مهم دیگری که توصیه می شود هنگام انتخاب ضد آفتاب به آن توجه کنید، مقاومت در برابر آب و عرق آن در صورت تمایل به انجام ورزش یا فعالیت های آبی است. اما منظور ما از این حرف چیست؟ آگاهی از آنچه این ویژگی بیان می کند مهم است. ضد آفتاب با خاصیت مقاوم در برابر آب یا عرق، تعریف می کند که SPF این توانایی را دارد که تا 40 دقیقه در آب موثر بماند. اگر ضد آفتاب در برابر آب بسیار مقاوم باشد، پس مدت زمانی که ماده محافظ آن می تواند در آب موثر بماند تقریباً هشتاد دقیقه تخمین زده می شود. بنابراین، غیرممکن است که ضد آفتاب ضدآب یا ضدعرق باشد. زیرا باید به طور منظم هنگام شنا یا غواصی به مدت طولانی استفاده شود.

مقاومت در برابر آب یا عرق

مقاومت در برابر آب یا عرق هنگام انتخاب ضد آفتاب

هنگام انتخاب ضد آفتاب نوع پوست خود را در نظر بگیرید.

علاوه بر در نظر گرفتن تمام خصوصیات ذکر شده قبل مانند ضریب محافظت در برابر آفتاب، داشتن دامنه محافظتی و مقاومت در برابر آب یا عرق، در انتخاب نوع محصول ضد آفتاب نیز مهم است که نوع پوست خود را نیز در نظر بگیرید.

    محافظ مناسب پوست برای پوست چرب: ترجیح داده می شود محصولی به شکل ژل، اسپری یا محلول انتخاب شود. همانطور که سریعاً جذب می شود بدون اینکه اثر چربی روی پوست بگذارد.

    محافظت مناسب از پوست برای پوست مستعد آکنه: باید محصولات غیر دارویی را انتخاب کنید که فاقد روغن و موادی باشد که منافذ پوست را مسدود می کند و همچنین باید از استفاده ضد آفتاب برای بدن در صورت که بافت آن معمولاً ضخیم و چرب است، خودداری کنید چون ممکن است مشکل را تشدید کند. در صورت استفاده از هر محصولی دیگر برای درمان آکنه، می توانید آن را به پوست بمالید و سپس بیست دقیقه صبر کنید یا تا کاملاً جذب شود و سپس می توانید ضد آفتاب بزنید. توصیه می شود که برای درمان آکنه از صابون عسل سیندرلا استفاده نمایید.

    محافظ مناسب پوست برای خشکی پوست: استفاده از مرطوب کننده روزانه حاوی ضد آفتاب به دارندگان پوست خشک توصیه می شود. ضمن محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید، پوست را مرطوب می کند.

 هنگام انتخاب ضد آفتاب مواد موجود در آن را در نظر بگیرید.

اکثر مارک های ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی سمی هستند، هنگامی که تلاش می کنید ایمنی داشته باشید شما را در معرض خطر قرار می دهد. مطالعات شیمیایی ضد آفتاب را در شیر مادران شناسایی کرده است، بنابراین جنین در حال رشد و نوزاد ممکن است در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند. بدترین مواد شیمیایی اکسی بنزون ​​و اوکتینوکسات است که اتفاقاً در بسیاری از ضد آفتاب های موجود نیز شایع است. اکسی بنزون ​​و اوکتینوکسات باعث ایجادمشکلات تیروئید و تغییرات رفتاری می شود. هر دو ماده شیمیایی آلرژن نیز هستند.

موادی که باید در ضد آفتاب جستجو کنید.عبارتند از دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی، آووبنزون و مکسوریل. هیچ یک از اینها هیچ دلیلی بر اختلال هورمون ندارند و فقط آووبنزون ​​ماده آلرژی زا است. دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی نگرانی های مربوط به استنشاق را ایجاد می کنند، بنابراین بهتر است از این محصولات یا سایر محصولات ضد آفتاب به صورت اسپری استفاده نکنید، اما استفاده از آنها برای پوست شما بی خطر و موثر است.

مواد موجود در آن

در نظر گرفتن مواد موجود در ضد آفتاب هنگام انتخاب آن

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_cta h2=”” css=”.vc_custom_1608973113019{background-color: #eeee22 !important;border-radius: 15px !important;}”]

جهت اطلاع از طرح های تخفیفی صابون های سیندرلا و مسابقه های جایزه دار از طریق اینستاگرام در ارتباط باشید.

اینستاگرام[/vc_cta][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_cta h2=”” css=”.vc_custom_1608973425360{background-color: #dd3333 !important;border-radius: 15px !important;}”]

       ⇓برای اشتراک گذاری این مقاله می توانید از طریق برنامه های زیر اقدام نمایید.⇓

[/vc_cta][/vc_column][/vc_row]